zondag 29 augustus 2010

Oeganda

Weken ben ik er mee bezig geweest: geld inzamelen voor Oeganda.

Toen ik een jaar geleden te horen kreeg dat havo 3 (waar ik dus in zat) zich had opgegeven voor de Dance4Life scholencampagne vond ik het super leuk om me daar voor in te zetten. Dance4Life is een jongerenorganisatie van Stop Aids Now! Ik werd uitgeloot samen met mijn vriend. We zaten toen in het organisatie team.

De week erna gingen we naar de lichtfabriek in Haarlem om te horen wat nou de bedoeling was, wat we moesten doen en wat aids nou eigelijk was, ook kregen we tips hoe je nou het beste geld kon inzamelen en er was tussendoor nog een optreden van Flinke Namen wat ook super leuk was. We kregen te horen dat de hoofdprijs een reis naar Oeganda was om te kijken waar het ingezamelde geld onderandere naar toe ging. Dit leek mij echt super leuk, maar ja, die reis zullen we toch nooit winnen...

Eenmaal weer in Sittard bedachten we manieren om geld in te zamelen, een wintermarkt, een disco voor de onderbouw, een sponsorloop en uiteindelijk, een paar dagen voor dat al het geld binnen moest zijn stonden we op nummer 1! Maar ja, misschien waren er nog scholen die nog niets hadden gestort en gewoon de dag van te voren alles in een keer storten. En ja hoor, de avond van te voren haalde een klas ons in, we zagen er steeds meer geld bijkomen, dan weer 10 euro dan 500 dan 1000 en weer 40, het geld bleef erbij komen. Zie je wel, die reis winnen we niet, anderen hebben beter hun best gedaan. De dag erna op school aangekomen bleek dat kinderen uit de parallelklas nog docenten en de directeur zover hadden gekregen om nog geld te geven dat was samen 2500 euro en dat was genoeg om boven die klas uit te komen. Het was ons gelukt. Ik weet het nog goed, ik zat bij natuurkunde toen er om 12.05 uit de intercom klonk dat dance4life had gebeld dat we hadden gewonnen. Een adrinaline-kick ging door mijn lijf, ik kon het niet geloven, naar Oeganda?!

Nu is de reis al weer bijna een half jaar geleden. Het was super indrukwekkend, leerzaam, mooi, gezellig... Ruben en Jerry van the Partysquad zijn met ons meegereist, het was ook heel erg leuk om hen te ontmoeten. Dit de eerste grote activiteit die Jerry ondernam na zijn ongeluk. We zijn naar het dorpje Ochero geweest en hebben daar allemaal mensen geholpen, voedselpaketten, wasrekken en ovens maken. Het was ook erg leuk om met leeftijdsgenoten te praten.

27 november 2010 is op nederland 1, 2 of 3 's avonds een documantaire te zien over de reis die we hebben gemaakt.

Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

Geen opmerkingen:

Een reactie posten